مقایسه تعویض سنگ و کفسابی- کدام به صرفه تر است؟

افراد زیادی در مواجه با سنگ های کف کثیف و مات ترجیح می دهند سریعا آن را تعویض کنند و حتی حاضرند بهای زیادی از این بابت پرداخت کنند تا از شر سطوح چرکین و کدر خلاص شوند.اما تعویض سنگ تنها راه حل ممکن است؟ قطعا خیر.راه های دیگری وجود دارد که خیلی به صرفه تر از تعویض سطوح سنگی است که می توان به کفسابی و تمیز کردن سطوح سنگی با دستگاه های مخصوص اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به مقایسه تعویض سنگ و کفسابی بپردازیم تا در نهایت به بصرفه ترین گزینه برسیم.

 

کفسابی چیست و چگونه کار می کند؟

کف سابی یکی از روش‌های زیباسازی و نظافت کف ساختمان‌ها است که با استفاده از دستگاه‌ها و لقمه‌های مخصوص، سطح سنگی یا بتنی کف را صاف و براق می‌کند. کفسابی می‌تواند ظاهر ساختمان را بهبود بخشیده و از پوسته‌پوسته شدن و خراب شدن سنگ‌ها جلوگیری کند.

کفسابی یا تعویض سنگ

برسی مزایای کفسابی

 

 

1-افزایش مقاومت و طول عمر سنگ

کف‌سابی سطوح ساختمان منجر به بهبود ظاهر، شیکی، و لوکسی کف ساختمان می‌شود. سطح کف با کیفیتی یکدست، صاف، براق و آینه‌ای ارائه می‌شود که رنگ و بافت سنگ را بهتر مشخص می‌کند. این اقدام می‌تواند ارزش زیبایی و اقتصادی ساختمان را افزایش دهد.

 

2- بهبود بهداشت محیط

این کار هرگونه آسیب و ناهمواری را از کف برطرف می‌کند و جایی صاف و براق ایجاد می‌کند که هیچ گرد و غبار و باکتری نمی‌تواند در آن جمع شود. این امر نه تنها زیبایی ساختمان را افزایش می‌دهد بلکه سلامتی و خوشبختی ساکنان و مهمانان را نیز تضمین می‌کند.

 

3- ماندگاری و عمر بیشتر

پوشش دهی به کف می‌تواند از نفوذ آب و مواد شیمیایی به سنگ جلوگیری کند و از تغییر رنگ و فرسایش آن بکاهد و از خراب شدن، پوسته‌پوسته شدن، تیره شدن و لکه‌گیری محافظت می‌شود و عمر مفید سنگ را افزایش می‌دهد.

 

دستمزد کفسابی چگونه محاسبه می شود؟

دستمزد کفسابی بستگی به نوع و جنس کف، تعداد دفعات ساب زنی، متراژ محیط و توافق با کارگر دارد. به طور کلی، قیمت کفسابی در تهران در سال 1402 از حدود ۲۵ هزار تومان الی ۸۵ هزار تومان به ازای هر متر مربع متغیر است. برای مثال، اگر یک اتاق ۹ متری داشته باشید و کف آن سنگ گرانیت باشد که نیاز به ۱۰ دفعه ساب زنی داشته باشد، دستمزد کفسابی آن حدودا ۷۶۵ هزار تومان خواهد بود (۸۵ هزار تومان × ۹ متر × ۱۰ دفعه).

 

 

کفسابی شامل چه مراحلی می شود؟

کفسابی یک فرایند چند مرحله‌ای است که بسته به نوع سنگ و وضعیت کف، می‌تواند متفاوت باشد اما به صورت ثابت،دارای 4 مرحله اصلی است:

 

1- آماده سازی برای تغییر!

در این مرحله، با استفاده از جاروبرقی، مکنده و شوینده‌ها، کف ساختمان از گرد و غبار، لکه‌ها، چسب و سایر آلودگی‌ها پاک می‌شود. این کار به منظور آماده‌سازی کف برای ساب‌زنی  و با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می‌شود.

 

2- رفع ناهمواری ها با ساب زدن

در مرحله ای که به ساب زنی می‌رسیم، با استفاده از دستگاه کفساب و لقمه‌های الماسه، سطح کف سنگی یا بتنی را سابیده می‌کنیم. این فرآیند باعث می‌شود که سطح کف یکدست، صاف و هم‌سطح شود و از ناخنک‌ها، ترک‌ها، ناهمواری‌ها و پوسته‌های کف خلاص شود. هر لقمه الماسه با شماره خاصی، درجه سیقلی و براقی متفاوتی به کف می‌دهد. از شماره‌های کمتر شروع کرده و به مرور به شماره‌های بالاتر می‌رسیم. به عنوان مثال، اگر کف سنگی خیلی خشن و ناهموار باشد، ابتدا با شماره ۳۰ یا ۵۰ سابیده می‌شود و سپس با شماره‌های ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ ادامه می‌یابد. هر چه شماره لقمه بالاتر باشد، سطح کف سیقلی‌تر و براق‌تر می‌شود.

 

3- افزایش درخشندگی با پولیش

در بخش سوم، با استفاده از دستگاه کفساب و لقمه‌های پولیش، به طور نهایی سطح کف را پولیش می‌کنیم تا آن را به یک سطح آینه‌ای و درخشان تبدیل کنیم و لعاب اصلی سنگ را برگردانیم. این فرآیند با شروع از شماره ۳۰۰۰ و ادامه تا شماره‌های بالاتر مانند ۶۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰، هر چه شماره لقمه بالاتر باشد، سطح کف براق‌تر و شیشه‌ای‌تر خواهد شد.

 

4- پاکسازی نهایی

وقتی که به مرحله نهایی از پرداخت کف می‌رسیم، اولین کاری که باید انجام دهیم، پاکسازی کامل و کامل از هر ذره‌ای آلودگی است. با استفاده از جاروبرقی، مکنده و دستمال، تمام آب و شوینده‌های باقی‌مانده را از سطح کف پاک می‌کنیم. هدف اصلی این مرحله، به دست آوردن یک کف بی‌عیب و نقص، بدون هیچ گونه آلودگی و آماده برای خشک شدن است.

مراحل تعویض سنگ ساختمان

فرایند تعویض سنگ سطوح ساختمان

 

برای تعویض سنگ کف، باید مراحل زیر را طی کنیم:

 

1-  آیا سنگ کف شما واقعا نیاز به تعویض دارد؟

قبل از ورود به ماجرای تعویض سنگ کف، بهتر است یک نگاهی به وضعیت فعلی آن بیندازیم و بررسی کنیم که آیا واقعا به یک تغییر نیاز دارد یا خیر. علائمی از شکستگی، ترک خوردگی، ساییدگی، رنگ پریدگی، لکه دار شدن، برآمدگی، بلندی و پستی، و ناهمواری سطح ممکن است نشان دهنده نیاز به تعویض باشند. انتخاب سنگ کف جدید همچنین امری حائز اهمیت است. باید به عوامل مختلفی از جمله نوع، جنس، رنگ، الگو، بافت، اندازه، قیمت، کیفیت، مقاومت، دوام، زیبایی، سازگاری و تعمیرپذیری توجه کنیم. همچنین اطلاعات در مورد نوع کاربری، محل نصب، شرایط اقلیمی، سبک معماری و دکوراسیون فضا نیز مهم است. از منابع مختلف مانند مشاوره کارشناسان، کاتالوگ ها، نمونه ها و نمایشگاه های سنگ و حتی جستجو در اینترنت می‌توانید برای انتخاب بهترین سنگ کف استفاده کنید.

 

2- جداسازی و حذف سنگ های قدیمی

اولین قدم  بعد از انتخاب سنگ کف جدید، برای تغییر سنگ کف فعلی، حذف آن است. برای این کار، با استفاده از ابزارهای مناسب، گروت‌های بین سنگ‌ها را برداشته و سپس با چکش، تیشه یا دستگاه‌های برقی، سنگ‌ها را از بستر زیرین جدا می‌کنیم. حواستان به این باشد که هیچ آسیبی به بستر زیرین، لوله‌ها و تجهیزات نرود. در پایان، مواد زائد و ضایعات را از محل حذف کرده و فضا را به دقت تمیز کنید.

 

3- احیای کف با سنگ های جدید

بعد از حذف سنگ کف فعلی، نوبت به نصب سنگ کف جدید می‌رسد. برای این کار، ابتدا باید بستر زیرین را آماده کنیم تا صاف، هموار، خشک، تمیز و بدون گرد و غبار باشد. سپس با استفاده از چسب، ملات یا روش‌های دیگر، سنگ‌ها را به بستر زیرین متصل می‌کنیم. در این مرحله، حواستان به این باشد که سنگ‌ها را به صورت مرتب، متقارن و همسطح قرار دهید و فاصله مناسبی بین آن‌ها را رعایت کنید. همچنین از ابزارهایی مانند تراز، خط کش و متر برای اندازه‌گیری و تنظیم سنگ‌ها استفاده کنید. پس از نصب سنگ‌ها، بهتر است چند ساعت یا روزی صبر کنید تا سنگ‌ها به خوبی به بستر زیرین متصل شوند و خشک شوند.

 

4- افزایش مقاوت با گروت سازی محیط

گروت کردن سنگ کف جدید یک فرایند است که با پر کردن فاصله های بین سنگ ها با مواد مناسب، دوام، زیبایی، ضد آبی و ضد آلودگی سنگ کف را افزایش می دهد. برای گروت کردن سنگ کف جدید، باید مواد، رنگ و بافت گروت را با سنگ کف هماهنگ کنیم و با استفاده از ابزارهای مناسب، گروت را به صورت یکنواخت و کامل به داخل فاصله های بین سنگ ها فشار دهیم. پس از خشک شدن گروت، باید تمیز کردن و محافظت از سنگ کف جدید را انجام دهیم.

 

هزینه تعویض سنگ چگونه محاسبه می شود؟

هزینه تعویض سنگ بستگی به نوع و کیفیت سنگ، متراژ اتاق، هزینه حمل و نصب و هزینه ترید سنگ دارد. برای مثال، اگر بخواهید از سنگ مرمر برای اتاق ۹ متری خود استفاده کنید، باید حدوداً بین *3 الی 30 میلیون تومان* هزینه بپردازید. این هزینه شامل قیمت سنگ، هزینه حمل و نصب  می باشد. البته این هزینه ممکن است بر اساس شرایط بازار و منطقه متفاوت باشد.

اگر بخواهید از سنگ های ارزان تر مانند دیوریت، گابرو یا کوارتزیت استفاده کنید، هزینه تعویض سنگ کمتر خواهد بود. اما این سنگ ها از استحکام و زیبایی کمتری برخوردار هستند و ممکن است پس از مدتی رنگ و لعاب خود را از دست بدهند.

مقایسه هزینه کفسابی و هزینه تعویض سنگ

مقایسه تعویض سنگ و کفسابی در یک نگاه

اگر بخواهیم مقایسه تعویض سنگ و کفسابی را از نظر قیمت برسی کنیم، قطعا بین کفسابی یک اتاق 9 متری با قیمت حدود 400 هزار تومان و تعویض سطوح همان اتاق با هزینه تقریبی 5 میلیون تومان،قطعا عاقلانه ترین انتخابی است که به ذهن هر فرد خطور می کند.خیلی از مشکلات سطوح ساختمانی که فکر تعویض آنها را داشتید، ممکن است با یک جلسه کفسابی قابل حل باشد و از هزینه های هنگفت و اضافی جلوگیری شود.

 

در مقایسه تعویض سنگ و کفسابی، شاید از لحاظ تعداد مرحله، ظاهرا دارای تعداد مراحل یکسان باشند اما قطعا تعویض سنگ،کار بسیار دشوار و طولانی است. تحقیق و برسی ویژگی سنگ ها، خرید آن،پیدا کردن نصاب مطمئن، جدا سازی سطوح کهنه، زیر سازی و نصب سطوح جدید، مراحلی است که شاید انجام انها بیشتر سه هفته طول بکشد.در کل برای حل مشکلاتی از قبیل کدری و مات شدن،شوره و جلبک،زردی و برخی ترک ها ،کفسابی بهترین راه حل ممکن است.

 

نوشته قبلی

0 تا 100 کفسابی هتل +مزایا و قیمت

نوشته بعدی

شستشو نمای کامپوزیت – روش های ترمیم نماهای کامپوزیتی با نماشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *